onsdag 30 december 2009

Året som gick

JANUARI




Jag och Daniel åkte på årets enda skidsemester. Vi trotsade förnuftet och tog cykeln till Billingebacken där vi susade nerför den enda nerfarten säkert 10 gånger innan vi tröttnade.



Sen drog jag, Sara och Camilla till Indien och hamnade på en liten skabbig vårdcentral i Rahata.


FEBRUARI




Vi är lediga, det är söndag. Vi hyrde en chaffuör som tog oss till en liten by i bergen som heter Shendi. Där var det en farbror som tryckte på plastarmband på men hand. "Banglepain" sa han som om det var det enda engelska ordet han kunde. Och alla skrattade gott när jag bad honom sluta efter den 6:e ringen (då jag hade blött sedan ring nummer 3)



Uppklädda till tänderna är vi bortbjudna till sjuksköterskechefen. Börjat bli lite bruna men lätt obekväma över hela situationen att familjen ska titta på oss när vi äter och sedan äte själva efteråt.



Klockan är 06 på morgonen. Jag och Camilla har precis följt med på någon slags morgonbestigning tillsammans med Mr. Ashok Patil som äger universitetet. Vi klättrade upp till ett tempel som låg högst upp på ett berg. Det var varmt och svettigt och märkligt att göra det tillsammans med fina män i vita skjortor och kakibyxor som inte svettades en droppe.

MARS




Vi är någonstans mitt ute på landet, eller kanske en bit upp i bergen. Ingen av oss vet, vi sov lite i den skumpande bussen som tog oss på äventyr på trasiga grusvägar. Fem timmar från Loni hamnade vi här, vid ett vetefält nära Indiens näst äldsta träd. En mäktig känsla.



Vi hade anskedsmiddag med Boxer och Sankalp. Sankalp hyrde sin privata chaffis och tog med oss till Shiridi där vi gick på stans finaste resturang, där dom serverade kött, och vi åt den godaste chickentikka vi kommer få äta i hela våra liv. Firade med öl och efter två stycken började våra indiska vänner röka. Och hosta. Och fnittra. Dom var för söta.

APRIL



April kom och det började bli olidligt varmt.
Vi tog tåget ner till Goa.
En befrielse att slippa långa byxor, klänning och scarf. Att kunna gå i shorts och linne, eller bara att få bada var en befrielse.
Långa lata dagar i solstolen med en kall Dukes i handen. Kött och öl på kvällen och en fantastisk irländare gjorde veckorna aldeles underbara.



När vi inte latade oss tittade vi på delfiner eller åkte fallskärm efter båt.
Här är vi alla tre.



När vi nästan började tröttna på lugnet i Goa var det dags för storstaden Mumbai. Och gosh. Den var stor. Och det fanns så mycket att göra.
Vi tittade på apor, grottor, skotthål på Leopold där vi även träffade vår tyska vän Michael som vi hängde ihop med tills han for hem. En fin kväll med öl och mat för flera hundra kronor per person som ingen riktigt minns hur den slutade men som vi hittade spår efter dagen därpå. Vi hängde på Copatti beach med teförsäljare och matt-tjuvar. Gick på Taj Mahal i fula turistkläder och framförallt så prutade vi.




Sen for vi hem. Jag åkte till min storebror i Göteborg där mina bröder klippte håret medan jag berättade historier.

MAJ



Valborg firades tillsammans med Emma och Josefina och deras pojkvänner. Det var fint och kallt men mysigt.



Vi for på kanotutflykt med Frida, Sofia och Anki. Och massa annat folk givetvis, men ändå. Det var varmt och vårigt och fåglarna sjöng. Vi såg en bäverhydda men ingen bäver. Daniel byggde ett segel till vår kanot med ett liggunderlag.

JUNI



Jag tar examen i min Tommy Hilfiger klänning. Brun och lite smalare än tidigare.
Äntligen är tre års jäkla tentor över. Lycklig som bara den.



Vi har klassfest i Boulogner. Sorgligt och roligt på en gång.
Sen hade jag fest härhemma. Det var bara roligt, inte sorgligt alls!



Två dagar efter examen for jag och Daniel på våran första riktiga semester. Fjällvandring. Det vart ju inte alls som vi hade tänkt med meterdjup snö och regn. Men det var härligt och vi var tillsammans och det var underbart. Daniel var lika fashinerad som jag över naturens storhet.

JULI



Hela juli är jättevarm och solig. Jag jobbar hela tiden och sover i solen på gräsmattan under lunchrasten. Jobbar med Christina som jag vandrade med på Irland 5 år tidigare.
Vi badar i Karstorpsjön påvägen hem från jobbet.

AUGUSTI



Mamma fyller år och vi far ut i skörgården i Göteborg, äter på resturang och har det riktigt jäkla gott.



Jag får jobb på akuten och firar med Anton och Rickard. Dom grillar och jag bjur på folköl. Lite senare får Anton också jobb på akuten och han är min finaste jobabrkompis.

SEPTEMBER



Inskolning på akuten. När den är klar kommer svininfluensan men inte vaccinet.
Det betyder rymddräkt och svettiga arbetstimmar ute i saneringshallen.
När vi väl fick vaccinet (visserligen före alla andra, men ändå) hade vi haft hur många influensapatienter som helst utan att bli smittade. Jag är riktigt stolt!

OKTOBER



Begravning för Pär. Det är fortfarande en overklig känsla att aldrig mer få träffas.




Vi tittade på lägenheten första gången på internet. Tyckte att det var för mycket att renovera med den. Men sen for vi och tittade på den och sedan köpte vi den. Jaha. Det är ju märkligt. Om två veckor är den helt och hållet vår!



NOVEMBER



November inleddes med gulaschsoppa hemma hos finaste Emma innan vi for på Lars Winnerbäckkonsert och Daniel blev lite frälst. Han stog upp och skrek "Vidinsjööö" i slutet på konserten när det rullade förbi kort på mitt gamla område.
Jag skrek också, men inte lika högt.




Jag och Daniel åkte till Irland för att hälsa på Charlotte, Sofia och Geraldine.
Vi gick på äventyr vid en fyr, trampade ner oss i lera och drack kaffe i solskenet. Sov under dubbla täcken i en trasig säng för det fanns ingen värme inne och värmefläkten var för dyr att ha på en hel natt. Vi var på museum, barer, pubar och affärer. Drack massa, massa öl och åkte bussar.
Och så träffade vi Krisin!

DECEMBER




Vinern kom med snö och kyla.
Jobbar fortfarande mycket. Begraver min farbror Lasse.
Jul i Linköping, nyår i Skövde, nästa år i Göteborg.

Nästa år blir ett bra år.

Inga kommentarer: