söndag 2 januari 2011

Årskrönika 2010 del 2.

JUNI

Juni började varmt och svettigt, vi grillade och satt i skuggan.
I mitten av juni var det dags på Jennies möhippa.



Vi for runt halva östergötland, på spa, middag och sen fest. Jag hade åkt från Göteborg vid halv fem snåret på morgonen och höll på att gå under av trötthet. Men det var så himla fint. Plus att jag fick en bunt nya vänner på köpet.
Lillebror agerade fyllechaffis på natten.
Sen fylldes sommaren av utflykter till höger och vänster. Havet, shopping och annat smått och gott. Jag köpte en klänning som jag fullkomligt älskar och har så fort jag kan.


Kronprinsessan gifte sig och vi började gå på gratiskonserterna på liseberg. Kraschade mobiltelefonen och köpte en ny. Köpte fler klänningar. Kom på att det är universums bästa plagg. Färdigklädd på en sekund.




Maten bestod av frukter och bär och de fick följa med till havet många gånger.


Värmen försvann som vanligt lagom till midsommar, men vi firade ute iallafall. Dessa två damer i fina klänningar för att trotsa och resten av oss i stickade tröjor och halsdukar



 Såhär såg jag ut efter ett par timmaroch efter ett par öl på gården:


Juni avslutades med frekvent mountainbike cykling i skogarna kring Mölndal. Det var så roligt trots skrapade armar och ben och bad med kläderna på.

JULI

I Juli blev det om möjligt ännu varmare. Vi badade och badade som om det inte fanns nån återvändo. Tvingade Daniel att skjutsa mig runt till olika sjöar för så fort det blev över 25 grader varmt fick jag panik.
Här är vi på ännu en badtur med grillning tillsammans med Fredrik och Kristina.


Jag var på fler konserter. Såg Winnerbäck och hade lyckorus i magen hela natten.



Sen började vi förberedelserna för augustis fjällvandring. Det torkades kött och grönsaker och ugnen gick dygnet runt. Det började dra ihop sig till sommarens tredje bröllop. Nämligen Linus och Katjas.
Vi bakade bröd till 150 pers. Skrev ett kort på rim som bröllopspresent.
Men innan det blev bröllop åkte jag till Halmstad för att hälsa på Sara och Evelina. Vi tog bilen och for till Danmark

Sen blev det fest och halva inredningen gick i bitar.







AUGUSTI

Augusti var konserternas högtid. Kulturkalaset drog igång med gratiskonserter varenda dag.
Vi peppade lite till för vandringen och sen for vi på detdär bröllopet.
Det häftigaste jag vart med om. Tysk-svensk-israeliskt.
Galen dans, vansinnigt mycket folk och nästan ännu mer mat.

Natten efter bröllopet for vi dom många och långa milen hem genom hällregnet tillsammans med de finaste av vänner.

Vi jobbade och jobbade och tillslut, äntligen, blev det dags för en veckas semester.
Vi tog bilen till Linköping, tåget till Stockholm, flyget till Kiruna, tåget till Abisko och plötsligt var vi i vildmarken.
Allt var tyst och lugnt och efter en liten stund såg man flera mil åt varje håll.

Vi fick en smak av sensommar och nästan början på höst. Det var varmt och kallt. Soligt hela vägen fram till Kebnekaise. Där skulle vi tagit oss med helikopter till Nikkaloukta men dimman och regnet satte stopp. Istället blev det löpning och kamp mot klockan för att hinna med båten över sjön.
Vi gick inte fel en enda gång och vart inte osams heller. Fjällen har nåt speciellt över sig, man kan inte bli annat än lugn och lycklig.


Efter själlen var jag hemma ett par dagar i Linköping. Träffade lite folk. Blandannat dessa söta tu. Ellinor berättade att hon hade nummer två i magen.



For hem och började jobba igen.

SEPTEMBER

Första helgen i september inleddes med årets sista bröllop. Jag såg ut såghär

Och brudparet såg ut såhär. Middagen var i en jättemysig gammal lada och vi dansade hela natten för att hålla oss varma. Jennies lillebror dansade av mig skorna. Jag for runt på loggolvet med söndertrasade strumpbyxor jag var så himla lycklig.



Efter bröllopet gjorde hösten entré.
Vi firade det med att åka till New York och förlänga sommaren lite. Där hade man shorts och t-shirt och var varm om fötterna varenda dag.
Vi shoppade och tittade på saker. Åt lunch i central park och drack öl varenda kväll.
Så försökte vi vara spexiga emellanåt:

En kväll regnade det.


 Och en dag smög vi med öl i bruna papperspåsar och åt deli-käk i parken.


Sen kom Sara och Evelina till stan och då blev det fest förstås.




Annats var det vara overkligt fint hela veckan.


Plötsligt var det slut på september och vi var hemma i hösten igen.

OKTOBER

Johanna var här och hälsade på , vi gick på liseberg och på bio.
Sverige genomförde århundradets mest misslyckade val.

Sen gick vi på Banff filmfestival och började drömma om att resa. Nånstans långt bort, i kanske 2 månader.
Träffade Moa och Henke och Henke avslöjade att han ska bli pappa!
Det ynglas av både till höger och vänster nuförtiden.

I slutet av oktober la sig isen på Göteborgs gator och jag trillade med cykeln för första gången för säsongen.
Vi startade Korvstroganoff Deathmach på jobbet som innebär att vi lagar korvstroganoff och i tur och ordning kommer folk hem till en och käkar och dricker öl. Väldigt trevligt.

Sen blev min farfar riktigt sjuk och jag kunde först inte åka hem och hälsa på dom.
Jag har inte en enda bild från oktober och jag vet inte alls vad det beror på.
Trist men sant.

NOVEMBER
Första helgen i november var jag äntligen tillräckligt frisk för att åka och säga hejdå till farfar. Han var späd och trött och jag var ledsen.
Det dröjde ända till 15 november tills han lämnade in. Det är sorglig och hemskt och jag blir ledsen när jag tänker på det. 10 dagar senare hade vi begravning som inte var speciellt munter.



Träffade folk som muntrade upp, jobbade som vanligt men var disträ - glömde massa saker, la bort grejer osv.
Åt luncher med Filip. Fikade med Frida och Tobbe som var här för att köpa barnvagn.
Daniels kompisar var här och hälsade på.

Sen gick vi på bio lite till. Såg bla Harry Potter som var så bra att jag längtar mig sjuk efter nästa. Hjälpte brorsan att flytta till radhus.

I slutet på månaden började julkänslan ändå gripa tag om mig. Jag började pyssla lite grejer och baka massa saker. Skrev önskelistor.
Det blev plötsligt väldigt kallt ute och längtan till jul blev enorm.

DECEMBER
Så vart det äntligen december och äntligen okej att spela julmusik och tända ljus.

Kvällar och helger bestod av mys, tända ljus och julbak.

 Luciahelgen for vi till Stockholm för att träffa massa folk och gå på luciakonsert. Det vart barn högt och långt. Knappt en enda öl.

Denhär är en av Josefinas. Söt som socker.




Sen träffade vi Micke, Sara och Evelina med. Åt julbord till frukost och mådde illa. Gick på stan och trängdes med folk, gick på bio.


Sen fyllde jag år och då var Jennie, Peter, Tage och bullen på besök. Vi gick på jul på Liseberg och åt indisk mat som var vansinnigt god. Jag fick busa med Tage hur mycket jag ville och gosch alltså. Jag gillar honom skarpt!
Och hans föräldrar med förstås.
 
Sen kom massa folk på kalas och åt upp varenda kaka jag hade bakat. Det var himla fint och jag fick massa finfina paket.
 
Sen kom julen. Familjen kom hit och bodde hos brorsan.
Vi grillade korv och åt julmat så det stog ut genom öronen. Jag var ledig i 4 dagar och det kändes vansinnigt lyxigt. För jag har inte vart ledig så länge sedan sommaren.
Här är vår julgran.
 
 Och här är vi påväg ut i skogen för korvgrillningen.

Sen har jag jobbat igen. Nyår firades på jobbet med god mat och få patienter.
Och mycket godis.

Nu är det nytt år och det ska bli spännande att se vad det har att bjuda på.

Inga kommentarer: